ابتدا در حالت نشسته قرار بگیرید، چشم های خود را با کف دست های خود بپوشانید بدون این که به چشم های خود فشار وارد کنید. سعی کنید آرام باشید و به مدت ۳۰ ثانیه به تاریکی خیره شوید و به آرامی نفس عمیق بکشید.در حالی که در همان حالت نشسته اید به مدت ۵ ثانیه به سقف نگاه کنید و سپس ۵ ثانیه به کف زمین نگاه کنید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.به مدت ۵ ثانیه به سمت چپ و سپس سمت راست خیره شوید. این عمل را ۵ بار تکرار کنید.چشم های خود را محکم به مدت ۵ ثانیه ببندید و سپس کاملا باز کنید و برای ۵ ثانیه نگه دارید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.چشم ها را ۵ بار به سمت چپ بچرخانید و رها کنید و سپس به سمت راست بچرخانید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.به نوک بینی خود نگاه کنید و به مدت ۳ ثانیه نگه دارید و رها کنید. سپس بدون این که سر خود را تکان دهید مدت ۳ ثانیه به سقف خیره شوید این کار را ۵ بار تکرار کنید.به مدت ۲ ثانیه به نزدیک ترین شیء اطراف خود خیره شوید و سپس برای ۲ ثانیه به یک مکان دور بیرون از پنجره نگاه کنید این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.برای یک دقیقه در حالت نشسته و یا ایستاده به وسایلی که دور از شما هستند نگاه کنید.


با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ویژگی های تغذیه ای در این ماه، ذکر چند نکته ضروری است تا هم از درس خواندن بازنمانید و هم در عین حال، روز سرزنده و بانشاطی داشته باشید.

تغذیه کنکوری هادر ماه رمضان

تغذیه کنکوری هادر ماه رمضان


سحری چه بخوریم؟

آن هایی که اعتقاد دارندباید قبل از روزه گرفتن، مخزن شکم را به حد کافی پر کنند تا بتوانند بیش از ۱۵ ساعت انرژی ذخیره کنند، کاملاً در اشتباهند. وعده ی سحری را سبک مصرف کنید؛ زیرا بدن دارای مکانیسم تنظیمی است که در طول روزه داری، فعال می شود و چربی بدن را به طور مؤثر مصرف می کند. ۲ برش نان، یک لیوان شیر، سالاد سبزی، سیب و چای یا قهوه ی شیرین از مواد غذایی مناسب برای وعده ی سحر است.

 

بدون سحری هرگز!

با روزه گرفتن بدون سحری، سلامت خود را به خطر نیندازید. اگر سحری نخورید در طول روز با کاهش قند خون مواجه میشوید و در نتیجه حوصله ای برایتان باقی نمی ماند تا به کارهای خود بپردازید.

 

لذت افطار را با چه غذایی تجربه کنیم؟

پس از ساعات طولانی روزه داری، بدن نیاز شدید و فوری به مواد قندی پیدا می کند. خرما و آب میوه، مناسب ترین گزینه برای شروع افطاری هستند. می توانید بعد از آن، سوپ سبزیجات با رشته بخورید و از خوردن آن لذت ببرید. مصرف این مواد غذایی، برای حفظ تعادل قند خون و آب و مایعات بدن، مفید است. اگر زیاد از مواد غذایی چرب استفاده کنید، هنگام سحر بی اشتها خواهید شد؛ زیرا هضم چربی ها احتیاج به زمان زیادی دارد. همچنین اگر بعد از افطار تا دیروقت همچنان به خوردن ادامه دهید، مطمئن باشید که هنگام سحر بی حوصله و بی اشتها خواهید شد. میوه جات را در وعده ی سحر و افطار فراموش نکنید.

برخی خانواده ها هنگام افطار غذای مفصلی نمی خورند و آن را به وعده ی شام یعنی چند ساعت بعد موکول می کنند. اگر شما هم جزء این خانواده ها هستید، در وعده ی شام، مواد گوشتی و پروتئینی را فراموش نکنید.